Tijdens de coronacrisis hebben meerdere, vooral jongvolwassenen, hun roeping helemaal gevonden. Het aantal ‘small businesses’ dat ingeschreven werd bij de KVK was nog nooit zo hoog als in deze periode. Het ene bedrijf overleefde het, maar een ander bedrijf had de energie die gestoken moet worden in een onderneming, toch ietwat onderschat. Wanneer we een positieve draai hieraan willen geven, zouden we kunnen stellen dat het mooi is om van deze fouten te leren. De meeste aandachtspunten ontstonden in het productieproces dat vertaald werd naar de manier waarop je overkomt bij je klanten. We hebben deze bevindingen op een rijtje gezet, zodat jij dit kunt meenemen wanneer je jouw onderneming wilt starten.
De manier waarop jouw product of dienst aankomt
Denk aan de manier waarop je overkomt naar je klant! Wat wil je met je bedrijf uitstralen, en welke personen wil je het liefst aantrekken? Als jij bijvoorbeeld veel geeft om je klanten, dan is het leuk om een persoonlijke touch te geven aan de manier waarop je je producten verzendt. Denk hierbij aan het investeren in stevige gripzakjes, of in een leuke folie die je om je producten kan wikkelen. Op die manier komt je pakketje op een nette manier aan, én zal de klant zich gewaardeerd voelen. Je zult zo ervaren dat ze sneller bij je terugkomen. Ook kan dit vertaald worden naar een organisatie die zich focust op het verlenen van diensten. Wanneer je je bijvoorbeeld bezighoudt met social media management, dan creëert het verzenden van een persoonlijke mail of bericht toch die extra betrokkenheid waar je naar op zoek bent.
Jouw online zichtbaarheid versterken
Als we het dan toch al over social media hebben, dan is het direct tijd om het te hebben over de online zichtbaarheid van je bedrijf. Er zijn zó veel bedrijven, dat ook jij de moeite zult moeten doen om eruit te springen en op te vallen. Een klant zal eerder voor jou kiezen, wanneer je zichtbaar bent, dan wanneer je onvindbaar bent. Je hoeft natuurlijk niet direct ontzettend veel geld te steken in engagement via influencers. Je eerste stap kan bijvoorbeeld zijn om invloedrijke en wellicht populaire mensen te vinden in je eigen stad. Wie zijn nou echt de personen in jouw woonplaats, die jij als jouw ideale klant beschouwt? Vraag aan deze personen of ze je willen ondersteunen bij het zichtbaarder worden van jouw bedrijf.